معاونت آموزشی در یک نگاه

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در یک نگاه

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مصمم است بر اساس اسناد بالا دستی آموزش عالی کشور، جهاد دانشگاهی و برنامه راهبردی افق 1400 با اتکاء به اعضای هیات علمی ، کارکنان و دانشجویان متعهد و نوآور، در محیطی شاداب و پویا و با بهره مندی از فن آوری های نوین، ضمن توسعه مرز های دانش، تحقق آموزش پاسخگو و نهادینه سازی اخلاق حرفه ای، افرادی دانا، کارآفرین، توانمند، فراگیر مادام العمر و متخلق به اخلاق که توانایی رهبری برای حفظ و ارتقای جامعه را داشته باشند، تربیت نماید. در این راستا این حوزه تلاش می نماید با تاکید بر ارزشهای اسلامی و انسانی از جمله حفظ کرامت انسانی، رعایت عدالت اجتماعی، تعالی آموزشی، تامین فرصت های برابر آموزشی، کار گروهی و همکاری های بین رشته ای، در راستای ایجاد بستر های لازم برای ارتقاء کمی و کیفی آموزش در حوزه ی علم و فرهنگ، گام بر دارد .

  • اهداف کلان معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
  1. توسعه هدفمند کیفی و کمی آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی
  2. ارتقاء جایگاه ملی و بین المللی آموزشی دانشگاه مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور و سایر اسناد راهبردی  
  3. طراحی، تدوین، تقویت و توسعه رشته های جدید و بین رشته ای مورد نیاز جامعه بویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی
  4. توجه به جذب دانشجویان ممتاز ،مستعد و توانمند
  5. برنامه ریزی جهت تلفیق آموزش و پژوهش با همکاری پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی
  6. برنامه ریزی استقرار و گسترش خدمات الکترونیکی در فضای مجازی
  7. برنامه ریزی به منظور سازماندهی ، جذب، ارتقاء وتوسعه دانش و مهارت های اعضاء هیأت
  8. برنامه ریزی بمنظور گسترش آموزش مداوم ، آموزش های کوتاه مدت در سطح ملی و بین المللی و گسترش دوره های مجازی

  • همکاری های بین الملل

یکی از راهبردهای اصلی دانشگاه در حوزه آموزش، بهره برداری از تجربه ها و دستاوردهای علمی سایر کشور ها می باشد. ورود به عرصه بین المللی با برگزاری دوره های مشترک آموزشی بلند مدت و کوتاه مدت با دانشگاه های معتبر جهانی از آن جمله است. در این ارتباط، دانشگاه با عقد قرار داد ها و تفاهم نامه های همکاری آموزشی با دانشگاه های  UPM و USM مالزی، WARVIK   و SHEFFIELD انگلستان و MALARDALEN سوئد، در صدد ارتقای کیفیت علمی نیروی انسانی ، توسعه فعالیت های آموزشی و ارتقای سطح فعالیت های آوزشی و پژوهشی دانشگاه است.

  • همکاری با پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی

دانشگاه علم وفرهنگ در برگزاری دوره های تحصیلات تکمیلی از توانمندی های نرم افزاری و سخت افزاری پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی نظیر پژوهشگاه رویان، مرکز ذخایر ژنتیک ایران، ، پژوهشگاه ابن سینا، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی، پژوهشکده فرهنگ و هنر  بهره مند است:

  • اعضای هیأت علمی

دانشگاه علم و فرهنگ علاوه بر دارا بودن 105 نفر عضو هیات علمی تمام وقت و 350 نفر استاد مدعو حق التدریس در گروه های آموزشی مختلف ، امکان همکاری و بهره گیری از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی را با دیدگاه ضرورت تلفیق آموزش و پژوهش فراهم نموده است. شیان ذکر است بر اساس یک سیاست اصولی و راهبردی به منظور حفظ و ارتقاء کیفیت آموزشی و گسترش ارتباط با سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، این دانشگاه از همکاری استادان و اعضای هیأت علمی برجسته سایر دانشگاه های برتر نیز به نحو مطلوب بهره مند است.

  • تعداد پذیرفته شده گان در مقطع کارشناسی ارشد

تعداد دانش آموختگان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد همیشه بعنوان یک شاخص مهم ارزیابی در کیفیت آموزش، مد نظر ناظران وبازرسان حوزه آموزش عالی است. براساس آخرین آمار(سال تحصیلی95-94) ارائه شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور 92/28 درصد دانش آموختگان دانشگاه علم وفرهنگ در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری پذیرفته شده اند.شایان ذکر است در تعدادی از رشته ها این درصد تا 50 درصد دانش آموختگان دانشگاه را شامل می شود.